A Borussia Dortmund a 21. század elején közel került a megszűnéshez, manapság viszont a világ egyik legnépszerűbb futballklubjának számít. Kéthetente elképesztő mennyiségű külföldi szurkoló hagyja faképnél saját csapatát és bajnokságát, hogy Dortmundban nézzen meccset – rengeteg drukker álmodik arról, hogy egyszer ott állhasson a világ legnagyobb lelátóján, a Sárga Falon. Napokon belül magyarul is olvasható lesz egy bennfentes könyv a sárga-feketék történetéről (címe: Így épült a Sárga Fal), amelynek legizgalmasabb részeiből mi is szemezgetünk.

„A Borussia Dortmund nem nyert európai kupát 1997 óta, amikor a Bajnokok Ligája döntőjében meglepetésre legyőzte a többek között Zinedine Zidane-nal, Christian Vierivel és Didier Deschamps-pal felálló Juventust. A bajnoki címet sem tudta megszerezni az együttes 2012 óta, amikor Jürgen Klopp fiatal csapata 2011 után másodszor utasította maga mögé a nagy

Bayern Münchent. A Dortmund mindezek ellenére túlzás nélkül nevezhető globális jelenségnek, amely mágnesként vonzza a futballfanatikusokat a világ minden tájáról, és ahogyan a Guardian írta, „mindenki második kedvenc csapata”. A BBC 2014 októberében azt állította, a klub „minden hazai mérkőzésére több mint ezer brit utazik el”. (Igen, brit és nem angol, hiszen nem illik figyelmen kívül hagyni az olyan szurkolói csoportokat, mint például az Edinburgh Borussen, amelynek tagjait könnyű felismerni a lelátón.) Egy hónappal később, 2014 novemberében a Ryanair légitársaság bejelentette, hogy „menetrend szerinti London–Dortmund meccsnapi járatokat” indít a brit szurkolók számára.

A vonzalom egyik oka nyilvánvalóan az, hogy a csapat jó. A Barcelonán kívül a Dortmund az egyetlen gárda, amely 2012 és 2016 közötti nyolc mérkőzését pozitív mérleggel zárta a Real Madriddal szemben. A másik ok pedig az, a Borussia úgy képes felvenni a versenyt a legjobbakkal, hogy tulajdonosai továbbra is a klubtagok, nem pedig egy orosz oligarcha, egy arab olajmilliárdos, egy kínai cégcsoport vagy akár egy német autógyártó cég. Ám az elsődleges oka annak, hogy rengetegen utaznak külföldről ebbe a Ruhr-vidéki (közel sem festői) iparvárosba, az maga a hangulat.

2009 elején a The Times a Dortmund stadionját – amelynek hivatalos neve Signal Iduna Park, mivel egy helyi biztosítótársaság megvette a névhasználat jogot, de a legtöbb szurkoló még mindig Westfalenstadionnak hívja – a világ legjobb hangulatú arénájának választotta. „Ez a hely a futballért épült és azért, hogy a szurkolók kifejezhessék az érzéseiket. Minden európai kupadöntőt itt kellene játszani. Meccsről meccsre itt a legjobb hangulat a kontinensen” – írta a szerző. Nem sokkal 2015 karácsonya előtt a Daily Mirror weboldalán megjelent egy videó, amelyen a Dortmund szurkolói bemutatják, ahogyan a cikk írója fogalmaz, „a Jingle Bells legelképesztőbb előadását, amit valaha hallottunk”, a csapat drukkereit pedig „Európa legjobb szurkolóinak” nevezi. A videó alatt egy szavazást is indítottak: „A Dortmund-szurkolók a legjobbak a világon?” A válaszadók 73%-a az „igen” gombot nyomta meg. Ugyanezt erősítette meg a Telegraph is, a lap 2016 áprilisában szavaztatta meg olvasóit, melyik Európa legnagyszerűbb stadionja. A legtöbb voksot a helyiek által csak „A templom” néven emlegetett aréna kapta. A cikkben ez állt: „Nem csoda, hogy Jürgen Klopp sírt, amikor távozott a Borussia Dortmundtól. A német edző tudta, hogy az európai futball legcsodásabb arénáját hagyja el. A régi Westfalenstadion nem csupán hatalmas (a legtöbb mérkőzést több mint 80 ezer néző előtt rendezik), de egy lenyűgöző hang- és színkarneválnak ad otthont, a kezdés előtt pedig hatalmas élőképek emelkednek fel a híres, „Sárga Falnak” nevezett lelátón. Ezt minden futballszurkolónak látnia kell élőben legalább egyszer, mielőtt meghal.”

A stadion valóban csodás, amikor megtelik szurkolókkal. És szinte mindig megtelik. A Sports Venues magazin 2016-ban a legnépszerűbb sportklubok között a második helyre rangsorolta a Borussia Dortmundot (csak az NFL-ben szereplő Dallas Cowboys hazai mérkőzéseit látták többen átlagban).

Mindez két magától értetődő kérdést vet fel: miért és hogyan? Miért és hogyan lett a Dortmund az a klub, amelynek szurkolói majdnem olyan gyakran kerülnek a nemzetközi szaklapok címlapjaira, mint a játékosai? Amikor a Real Madrid 2016 szeptemberében Dortmundban lépett pályára, a Marca nem azzal harangozta be a mérkőzést, hogy a hazaiaknál szerepel a világbajnok André Schürrle és Mario Götze, valamint a gaboni sztárcsatár, Pierre-Emerick Aubameyang, hanem ez állt az újság címoldalán: „La BBC Contra El Muro Amarillo” – „A BBC (Gareth Bale, Karim Benzema és Cristiano Ronaldo) a Sárga Fal ellen”.

De mégis miért és hogyan lett a Dortmund ennyire népszerű Németországban és külföldön egyaránt? Nos, ez egy hosszú történet. Egy ilyet pedig általában érdemes az elején kezdeni. A Dortmund esetében viszont célszerű attól a pillanattól elindulni, amikor az emberek rájöttek: valami egészen különleges dolog zajlik körülöttük.”

A könyv megvásárolható a Sportkonyvek.hu webshopjában, az alábbi linken keresztül: https://bit.ly/3DZJoAy