A kormánymű meghibásodásának leggyakoribb okai

A kormánymű működésével kapcsolatos hibákat időben felfedezve olcsóbban megúszhatjuk a javítási költségeket. Ha azonban elodázzuk a dolgot, akkor könnyen tönkremehet a teljes kormánymű, aminek cseréjéért jóval borsosabb árat kell kifizetni. Cikkünkben összeszedtük, hogy milyen hibák fordulnak elő a leggyakrabban, az adott hibajelenségeknek mik a következményei és hogyan javíthatóak.
Nyikes Zoltán 2022. július 12., kedd 15:30
A kormánymű működésével kapcsolatos hibákat időben felfedezve olcsóbban megúszhatjuk a javítási költségeket. Ha azonban elodázzuk a dolgot, akkor könnyen tönkremehet a teljes kormánymű, aminek cseréjéért jóval borsosabb árat kell kifizetni. Cikkünkben összeszedtük, hogy milyen hibák fordulnak elő a leggyakrabban, az adott hibajelenségeknek mik a következményei és hogyan javíthatóak.
Szerző: Nyikes Zoltán 2022. július 12., kedd 15:30

Ha elmegy a szervó

Elektromos kormánymű esetén a vezérlőegység meghibásodása eredményezheti ezt a hibajelenséget. A műszerfalon felvillan a szervólámpa, a kormány pedig benehezedik. A szervó hiányát okozhatja az elektrohidraulikus szivattyú hibája is, amiről az olajfolyás, valamint a furcsa hangok tanúskodhatnak. Elektromos kormányoszlop esetében vezérlőelektronikai hiba mellett kopás és törés is felléphet.

Hidraulikus kormányműveknél sokszor az olajfolyás vagy a vezérlőszelep meghibásodása tehető felelőssé. Bármilyen kormánymű is van az autóban, nem javasolt szervó nélküli kocsival tovább közlekedni, főleg nem hosszútávon. A kományzás sokkal nehezebb lesz, ami balesetveszélyt eredményezhet. Típustól és évjárattól függően a kormánymű javítása vagy cseréje egyaránt szóba jöhet.

Ha folyik az olaj

Amikor elhasználódnak a szimeringek, akkor elkezd szivárogni az olaj. A szimering elhasználódásához rend szerint a kormánymű fokozott igénybevétele vezet. Ha a kormánymű porvédő harangjai megsérülnek, vagy nem megfelelően kerülnek rögzítésre, akkor az szintén problémát okoz.

Ha elfolyik az olaj, akkor a szivattyú láthatja kárát, mert ilyenkor szárazon kell járnia. Fokozott óvatossággal érdemes elmenni a legközelebbi szervizig. A szakemberek a javítás alkalmával megköszörülik és polírozzák azt a fémfelületet, ami megkopik ilyenkor, továbbá cserélik a tömítéseket.

A kormánymű kopogása

Szintén gyakori hibajelenség, amit jellemzően a fogasléc fogainak vagy az orsó tengelyének kopása eredményez. Az is előfordulhat, hogy elkopott a csapágy vagy a támasztópersely. A porvédő kiszakadása szintén lehet ludas, mert ilyenkor a finoman üzemelő alkatrészek közé szennyeződés tud kerülni.

A jármű irányítása megnehezedik, mivel a szóban forgó alkatrészek kopni kezdenek. Nagyobb lehet a holtjáték, ami komoly veszélyeket tartogat, ezért mielőbb cserélni kell a kopott alkatrészeket. Amennyiben az adott kormánymű nem javítható, akkor cserekormányművel orvosolható a probléma.

Ha lógna a kormánymű

Amennyiben a támasztópersely vagy a csapágy elkopik, akkor bekövetkezhet a kormánymű lógása. Ilyen esetben a lehető leghamarabb kezdeni kell valamit a problémával, mert az autó irányíthatóságával hamar problémák adódhatnak. Olajfolyásra pedig bármelyik pillanatban számítani lehet.

A javítás során teljesen szét kell szerelni a kormányművet, ki kell cserélni azt a támasztóperselyt, ami a hibát előidézte, akár a csapágyat is. Egyúttal szimeringeket, valamint tömítőgyűrűket is kell cserélni, majd sort kell keríteni a tisztításra és a zsírozásra is.

Címkék: #PR
Neked ajánljuk
Átigazolások
Légiósok
Kerkez Milos
A TBR Football exkluzív cikkben számolt be arról, hogyan alakul a Liverpool balhátvéd-keresése, főszerepben Kerkez Milossal.
ETO
Profi szerződés
Aláírta első profi szerződését Brecska Dániel, az ETO saját nevelésű kapusa.
Ferencváros
Bollát összehozták a Fradival
Szurkolói oldalak szerint az FTC érdeklődik a Rapid Wien magyar válogatott jobbhátvédje, Bolla Bendegúz iránt, ám az m4sport.hu úgy értesült, hogy nem történt kapcsolatfelvétel.
Tovább az összes átigazoláshoz