Fotó: Stock

Megfelelő féktárcsa nélkül nem lehet száguldozni

Ahogy a járművet használjuk, úgy a féktárcsa is folyamatosan forog. Amint rálépünk a fékre, a fékbetét összeér a féktárcsával, és azonnal elkezdünk lassítani. A mozgási energia hővé alakul, és minél nagyobb a jármű súlya, valamint a sebessége, annál erősebb fékrendszerre van szükség a gyakorlatban.
Nyikes Zoltán 2024. május 16., csütörtök 15:16
Fotó: Stock
Ahogy a járművet használjuk, úgy a féktárcsa is folyamatosan forog. Amint rálépünk a fékre, a fékbetét összeér a féktárcsával, és azonnal elkezdünk lassítani. A mozgási energia hővé alakul, és minél nagyobb a jármű súlya, valamint a sebessége, annál erősebb fékrendszerre van szükség a gyakorlatban.
Szerző: Nyikes Zoltán 2024. május 16., csütörtök 15:16

Többféle féktárcsa kialakítás közül lehet válogatni

Az általános féktárcsák mellett a fúrt, mart féktárcsák is megtalálhatóak például az Evoautó kínálatában. A fékrendszer több elemből áll: a tárcskák mellett szükség van még fékbetétre, féknyeregre, fékcsőre, főfékhengerre és fékolajra is. Az autók az elmúlt évtizedekben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, kezdetben még elég volt mind a négy kerékre egy-egy fékdobot szerelni, de az első kerekek esetében például már elég hamar jött a váltás a féktárcsára. Fontos, hogy a jármű típusa is nagymértékben befolyásolja azt, hogy milyen tárcsát kell felszerelni.

Ha például valaki a sportosabb autókat szereti, sőt, akár profi körülmények között versenyez, akkor jól tudja, hogy ott különösen nagy hangsúly van a féktárcsán. A szokásos terhelésnek a többszörösével kell megbirkóznia a tárcsának, önmagában a versenyautók is sokkal nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek. 

Szinte ugyanez igaz azokra a sportautókra is, amelyeket közutakon lehet használni, de egy átlagos családi járműnél jóval gyorsabban lehet velük haladni. Eleinte a féktárcsák általában 10-12 mm vastagsággal készültek, amit a hűtött tárcsák követtek a sorban, és a hőelvezetési képességük is jobb volt. Ha a bordákon egy kicsit görbítünk, akkor máris jobb lesz a hatékonyság, mivel a szellőzés is javul.

Az új generációs féktárcsákon már csepp és kör profilú terelőelemek is vannak, amelyek a fékhatás növelését szolgálják, és precíz tervezés eredményeképpen jöttek létre. Minél nagyobb az autó teljesítménye, úgy növekszik a tárcsa átmérője is. Például egy BMW 5 GT 3,0 D-hez már 348 mm átmérőjű féktárcsa lesz az ideális.

Érdemes rendszeresen ellenőrizni a féktárcsa állapotát

A legtöbb esetben nem lehet megoldani egyszerű javítással a problémákat, inkább a csere lesz a leghatékonyabb választás. Ilyen például az, amikor túlhevül a féktárcsa, és elhajlik, vagy amikor víz kerül a nagyon meleg elemre. Viszonylag ritka jelenségnek számít, amikor gyárilag kiegyensúlyozatlan az alkatrész, és már az első méterek megtétele után észre lehet venni.

Ha gondatlan a szerelés, és a féktárcsa, valamint a kerékagy között marad valami, akkor szintén a csere lehet az ideális megoldás.

Miből készül a féktárcsa?

Általában vagy GG20 9ntött vas vagy GG15HC nagy széntartalmú öntött vas az alapanyaga. Utóbbi számít a korszerűnek, ami nagy fékteljesítményt képes leadni. Jobb a hővezető képessége, a rezgésekhez is jobban alkalmazkodik, kiemelkedő a kopásállósága, és a repedések sem jelentenek nagy veszélyt rá. Vásárlás előtt feltétlenül tájékozódjunk, hogy a saját autónkkal milyen féktárcsák lesznek kompatibilisek.

Címkék: #PR
Neked ajánljuk
Átigazolások
Barcelona
Yaakobishvili Áron
A Barcelona 18 éves magyar kapusa nem volt tagja az ifi BL-ben a csapat Dortmund elleni keretének. A spanyol sajtó tudni véli az okát.
Fradi
Őket utasította vissza Naby Keita
Naby Keita többek között az angol második ligás Sunderland és néhány török csapat ajánlatát is visszautasította, mielőtt elfogadta volna az FTC megkeresését - írja külföldi lapokra hivatkozva az Üllői129.
Németországban válthat
Dárdai Palkó
Egy meg nem nevezett német másodosztályú klub érdeklődhet komolyan a Hertha magyar válogatott támadója, Dárdai Palkó iránt. (NSO)
Tovább az összes átigazoláshoz