Fotó: Stock

Megfelelő féktárcsa nélkül nem lehet száguldozni

Ahogy a járművet használjuk, úgy a féktárcsa is folyamatosan forog. Amint rálépünk a fékre, a fékbetét összeér a féktárcsával, és azonnal elkezdünk lassítani. A mozgási energia hővé alakul, és minél nagyobb a jármű súlya, valamint a sebessége, annál erősebb fékrendszerre van szükség a gyakorlatban.
Nyikes Zoltán 2024. május 16., csütörtök 15:16
Fotó: Stock
Ahogy a járművet használjuk, úgy a féktárcsa is folyamatosan forog. Amint rálépünk a fékre, a fékbetét összeér a féktárcsával, és azonnal elkezdünk lassítani. A mozgási energia hővé alakul, és minél nagyobb a jármű súlya, valamint a sebessége, annál erősebb fékrendszerre van szükség a gyakorlatban.
Szerző: Nyikes Zoltán 2024. május 16., csütörtök 15:16

Többféle féktárcsa kialakítás közül lehet válogatni

Az általános féktárcsák mellett a fúrt, mart féktárcsák is megtalálhatóak például az Evoautó kínálatában. A fékrendszer több elemből áll: a tárcskák mellett szükség van még fékbetétre, féknyeregre, fékcsőre, főfékhengerre és fékolajra is. Az autók az elmúlt évtizedekben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, kezdetben még elég volt mind a négy kerékre egy-egy fékdobot szerelni, de az első kerekek esetében például már elég hamar jött a váltás a féktárcsára. Fontos, hogy a jármű típusa is nagymértékben befolyásolja azt, hogy milyen tárcsát kell felszerelni.

Ha például valaki a sportosabb autókat szereti, sőt, akár profi körülmények között versenyez, akkor jól tudja, hogy ott különösen nagy hangsúly van a féktárcsán. A szokásos terhelésnek a többszörösével kell megbirkóznia a tárcsának, önmagában a versenyautók is sokkal nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek. 

Szinte ugyanez igaz azokra a sportautókra is, amelyeket közutakon lehet használni, de egy átlagos családi járműnél jóval gyorsabban lehet velük haladni. Eleinte a féktárcsák általában 10-12 mm vastagsággal készültek, amit a hűtött tárcsák követtek a sorban, és a hőelvezetési képességük is jobb volt. Ha a bordákon egy kicsit görbítünk, akkor máris jobb lesz a hatékonyság, mivel a szellőzés is javul.

Az új generációs féktárcsákon már csepp és kör profilú terelőelemek is vannak, amelyek a fékhatás növelését szolgálják, és precíz tervezés eredményeképpen jöttek létre. Minél nagyobb az autó teljesítménye, úgy növekszik a tárcsa átmérője is. Például egy BMW 5 GT 3,0 D-hez már 348 mm átmérőjű féktárcsa lesz az ideális.

Érdemes rendszeresen ellenőrizni a féktárcsa állapotát

A legtöbb esetben nem lehet megoldani egyszerű javítással a problémákat, inkább a csere lesz a leghatékonyabb választás. Ilyen például az, amikor túlhevül a féktárcsa, és elhajlik, vagy amikor víz kerül a nagyon meleg elemre. Viszonylag ritka jelenségnek számít, amikor gyárilag kiegyensúlyozatlan az alkatrész, és már az első méterek megtétele után észre lehet venni.

Ha gondatlan a szerelés, és a féktárcsa, valamint a kerékagy között marad valami, akkor szintén a csere lehet az ideális megoldás.

Miből készül a féktárcsa?

Általában vagy GG20 9ntött vas vagy GG15HC nagy széntartalmú öntött vas az alapanyaga. Utóbbi számít a korszerűnek, ami nagy fékteljesítményt képes leadni. Jobb a hővezető képessége, a rezgésekhez is jobban alkalmazkodik, kiemelkedő a kopásállósága, és a repedések sem jelentenek nagy veszélyt rá. Vásárlás előtt feltétlenül tájékozódjunk, hogy a saját autónkkal milyen féktárcsák lesznek kompatibilisek.

Címkék: #PR
Átigazolások
Légiósok
Topligás csapatok vinnék a magyar támadót
Az AS szerint a Bundesliga, a Serie A és a Premier League csapatai is figyelik Kovács Bendegúzt, emellett pedig a Red Bull-projekt is szeretné megszerezni.
ETO FC
NB II-ben a tehetség
A kooperációs együttműködés értelmében a mostani NB I-es szezonban bemutatkozó ETO-középpályás, Tollár Imre is az NB II-es Szentlőrincnél fejlődhet tovább. (eto.hu)
Légiósok
Megvan Szánthó új csapata
Mint ismert, a nyáron távozott a Vasastól Szánthó Regő, akivel kapcsolatban csütörtök este végre eldőlt, hol folytatja pályafutását: a szlovák élvonalban szereplő MSK Zilina jelentette be.
Tovább az összes átigazoláshoz